Purkkikala (lasipurkki + uuni)

Kalaruokiin ja -juomiin liittyviä herkullisia ohjeita.

Purkkikala (lasipurkki + uuni)

ViestiKirjoittaja Lahden Kalaveikot » Ma Marras 08, 2021 10:07

PURKKIKALA

1 kg kalaa, joko nahatonta kuutioitua kalafileetä (tai päättömiksi perattuja haileja tms. pieniä tarv. suomustettuja kaloja.)

n. 1-2 dl ketsuppia tai pyreetä. (itse laitan enemmän) n. 1 dl öljyä.

n.2-3 kpl sipuleja, pieninä kuutioina, renkaina, silppuna yms. suolaa, sitruunapippuria, valkopippuria, tilliä.

Tuo on perusohje johon voi lisätä mitä vain. Itse laitan usein mm. valkosipulia ja päällimmäiseksi siivun savuläskiä ja chilikastiketta. Oliivejakin on kokeiltu ja siis periaatteessa mitä tahansa mistä itse pitää. Lisäämällä vielä esin. wok-vihanneksia ja riisiä/ohraa, on purkissa valmis ateria

Sekoitetaan kaikki ainekset kulhossa ja lusikoidaan puhtaisiin lasitölkkeihin. Jätetään purkit pari kolme senttiä vajaaksi jottei sisältöä pursu kun lämpölaajeneminen ajaa ilmaa ulos. Kierretään kannet lujasti kiinni ja laitetaan kylmään uuniin. Uuniin asteita n. 130C ja annetaan muhia vähintään 5 tuntia jotta kaikki pöpöt kuolevat. Säilyy hyvin huoneenlämmössäkin, mutta varsinkin jääkaapissa tai kellarissa. Kannattaa syödä ensin ne purkit joiden tiivistyksen huomaa pettäneen. (kansien pitäisi olla kuopalla jos "vakuumi" on ehjä)

Perhe tykkää mm. kun käytän tätä kastikkeen tekoon kuin se olisi jauhelihaa. Itse syön sitä usein vain sinälläänkin leivän kanssa, tai herraskaisemmin pottujen/riisin/pastan ja salaatin kanssa. Nam. Saattoi olla sinulle tuttukin ohje, mutta jollei, niin kannattaa kokeilla. Siis jos perheessänne yleensäkin kalaa syödään. On muuten kenties parasta apetta mitä olen onnistunut suomen ainoasta jalokalasta, eli hauesta tekemään.

Lähde: ruoto70
Avatar
Lahden Kalaveikot
Site Admin
 
Viestit: 2745
Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 22:12
Paikkakunta: - Lahti -

Paluu Kyökki

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron