Henkilökuva

Yleistä keskustelua kalastuksesta.

Henkilökuva

ViestiKirjoittaja motteripeilanen » Ke Joulu 31, 2008 17:25

Henkilökuva haastattelut alkavat. Aloitetaan näin Uuden Vuoden kunniaksi taikuristamme, sillä eikös juuri näin vuoden vaihteessa David Copperfieldkin esiinny usein.

> 1. Kuka olet?
> 2. Ikä, siviilisääty,ammatti
> 3. Milloin ensikerran pilkillä?
> 4. Kenen kanssa ja missä?
> 5. Milloin aloitit kilpapilkinnän?
> 6. Kotijärvesi
> 7. Paras pilkkivesi
> 8. Ennätyskalasi?
> 9. Paras saavutuksesi?
> 10. Tavoitteesi kilpapilkissä?
> 11. Monta kalastuspäivää vuodessa?
> 12. Monta pilkkipäivää vuodessa?
> 13. Vedätkö pertsalla vai hartsalla(haarukointi)?
> 14. Valmistatko itse pilkkejä tjms.?
> 15. Tämän talven kolme halutuintasi päänahkaa?
> 16. Kauanko olet harrastanut taikurihommia?
> 17. Pieksamäen yleisen sarjan joukkueiden kolmen parhaan järjestys?
> 18. Kuka vie seuran pistekisan tänä vuonna?
> 19. Naisihanteesi?
> 20. Kenet haluaisit seuraavaksi haastateltavaksi?
>

>
1.Keijo Halonen.
2.31-v. Naimisissa,yhden lapsen isä. Ruiskumaalari.
3.13-v.
4.Isän kanssa Vesijärvellä.
5.15-vuotiaana.
6.Vesijärvi.
7.Päijänne.
8.900 grammaa ahven Vesijärvestä uistelemalla.
9.YIT:n pilkkimestaruus yleisessä sarjassa vuonna 2000.
10.Nousta säännöllisesti korkeille sijoituksille sm-pilkeissä.
11.70.
12.60.
13.Hartsalla.
14.Mormuskat yritän tehdä itse ja pilkkejä viilailen ja virittelen omien taitojen mukaan.
15.Heikkisen Marko,Piiroisen Pertti ja Saastamoisen Kalevi. Kenet tahansa noista aina
voittaakaan niin tuntuuhan se pirun hyvältä... :-)
16. Olen harrastanut taikurihommia n.15 vuotta mutta nyt viimeiset pari vuotta olen
pyrkinyt esiintymään mahdollisimman paljon.
17.1.LKV. 2.Otava. 3.Onki-86.
18.Piukku.
19.Oma vaimo ja tämä lausunto on annettu vapaaehtoisesti... :-)
20.Olen aina arvostanut kovaa työntekoa joten haluaisin seuraavaksi haastatteluun
seuramme kovan pilkkimiehen Heikkisen Markon.
Pitkä päätyyn
motteripeilanen
Konkarimode
 
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 16:53
Paikkakunta: Viiala

ViestiKirjoittaja motteripeilanen » To Helmi 05, 2009 20:13

Seuraavana Keijon haaste, mies joka on vahvassa nousukiidossa:

1. Kuka olet?
2. Ikä, siviilisääty,ammatti
3. Milloin ensikerran pilkillä?
4. Kenen kanssa ja missä?
5. Milloin aloitit kilpapilkinnän?
6. Kotijärvesi
7. Paras pilkkivesi
8. Ennätyskalasi?
9. Paras saavutuksesi? Monta SM-mitalia?
10. Tavoitteesi kilpapilkissä?
11. Monta kalastuspäivää vuodessa?
12. Monta pilkkipäivää vuodessa?
13. Vedätkö pertsalla vai hartsalla?
14. Valmistatko itse pilkkejä tjms.?
15. Tämän talven kolme halutuintasi päänahkaa?
16. Paljonko sait silloin Säkylän SM esikisassa? Kerro vähän siitä
kisasta: miten kalat löysit, mihin tahtiin kalaa tuli, onko se jokin
voimassa oleva kisa enkka SM:ssä jne.
17. Pieksamäen yleisen sarjan joukkueiden kolmen parhaan järjestys?
18. Seuran pistekisan kolmen kärki 2009?
19. Naisihanteesi?
20. Kenet haluaisit seuraavaksi haastateltavaksi?


1. Marko Heikkinen
2. 36 naimaton kirvesmies
3. varmaan kuusvuotiaana
4. Faijan kanssa Parinpellossa
5. 1992 veskun SM:stä
6. Vesijärvi
7. kai se päijänne on kuitenkin
8. kovin on ehkä 3,6 kg kuha
9. viime talvi 3:as esikisoiss ja 14:sta SM:ssä
joukkue hopea
10. se mikä jäi reilun 200 g päähän eli joukkue
kulta
11. vähän vaihtelee riippuu talvesta n.45
12. pilkkillä n.40
13. pertsalla tietty
14. niin kauan kun niitä saa rahalla ja suhteet
TALLIPÄLLIKKÖÖN säilyy en tee
15. TOPI , JANI ja ROSSI
16. 17026 g. Ahvenia jotain 215 kpl, Jumalaton sumu ,ei mitään tietoo järvestä ja hullun tuuria. Tarkotus oli menne kahden reimarin tykö joita en koskaan löytäny . Tein reijän, kun menoaika oli täys ja odotan kun sumu halvenee. Vehkeet alas joku nykäs, no ahven. Eka tunti 10 kg , toinen
4 kg ja kolmas porukan paljouden takia kilo. Lähin reikiä 50 m välein lähtöön päin tehden, 11:sta reikä reilu kaks kiloa. Varttia vaille kaks
heitin repun selkään ja laahustin punnitukseen. Se on käsittääkseni kovin tulos SM:ssä ja esikisoissa, päälle 16:sta on päässy useampikin. Korjatkaa jos oon väärässä . Tarinahan on paljon pidempi , mut tällänen lyhyt versio.
17. LKV, Yläkeitele ja Hankasalmi
18. TOPI, PERTTI ja toivottavasti MINÄ
19. Eräs ihana NAINEN, hän kyllä tietää ketä tarkoitan
20. KURKKUPURKKIA
Pitkä päätyyn
motteripeilanen
Konkarimode
 
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 16:53
Paikkakunta: Viiala

Henkilökuva

ViestiKirjoittaja motteripeilanen » Ma Helmi 16, 2009 21:09

Jatketaan tutustumisia Markon haasteella.


1. Kuka olet?
2. Ikä, siviilisääty ja ammatti
3. Milloin ensikerran pilkillä?
4. Kenen kanssa ja missä?
5. Milloin aloitit kilpapilkinnän?
6. Kotijärvesi
7. Minne haluat mennä kalaan?
8. Ennätyskalasi?
9. Monta SM-mitalia? Makosin niistä?
10. Kerro vähän Jääsjärven SM-kisasta, pukkasko hikeä?
11. Monta kalastuspäivää vuodessa?
12. Sinut tiedetään kovaksi kilpailijaksi, mutta olet myös nukkunut
pilkki reiällä ja uistellessa. Kerro niistä hauskimmat.
13. Vedätkö pertsalla vai hartsalla?
14. Valmistatko itse pilkkejä tjms.?
15. Tämän talven kolme halutuintasi päänahkaa?
16. Onko saavutuksia muista lajeista?
17. Pieksamäen yleisen sarjan joukkueiden kolmen parhaan järjestys?
18. Seuran pistekisan kolmen kärki 2009?
19. Naisihanteesi?
20. Kenet haluaisit seuraavaksi haastateltavaksi?


1. tuomo "tuoppi" kurisjärvi
2. 38v.avoliitossa ja 3 tytärtä. kirvesmies.
3. 8 tai 9 vuotiaana.
4. saman ikäisen naapurin pojan kanssa, se myös ensi kertaa pilkillä, työtjärvi.
5. ensinmäinen kisa oli 10 vuotiaana eli -80 työtjärvellä. varsinainen kilpaileminen alkoi -85 hollolanpilkissä, vuosi siellä. olisko ollu -86 tai -87 siirtyminen lkv:hen räisäsen, wessmannin ja kuuselan mukana.
6. vesijärvi se on sanottava, vaikkakin nappula miehet antaa ympäri korvia siellä aina alku talvesta. kevät talvesta pystyy vähän laittaa hanttii näillä "mato"vehkeillä.
7. Venernille ja Tenolle ne suurimmat poltteet on viime vuosina ollut.
8. janin kanssa tämän hetkiset regordit on kaikki tehty, ainakin järvi taimen ja lohi, kuha ja merilohet. ikimuistoisin on se tenon 19kg.
9. kaikki ne on joukkue mitalleja, 2 kultaa ja 3 hopeeta pilkillä, kaikki on tullut viimeisen 6:den vuoden aikana. suurkiitokset joukkue kavereille. sm- uistelusta 1 joukkue pronssi.
kyllä se ensinmäinen aina hienolta tuntuu, mutta luumäen kulta tuli vanhalla kaveri porukalla ja pähkäilyt osui treenis suht nappii niinkuin sit itse kisassakin.
10. no puolentoista tunnin jälkee startista pertsa hölkkäili mun ja janin luokse kakkos paikalle niin kuin oli sovittukin. tuli ensin mun kautta ja kysyi mikä tilanne ja miten olette saanneet. puolitoista kiloa noin on mulla sanoin..pertsa siihen hyvä hyvä. painakaa vaan nyt loppuun asti täysillä, mulla on varmaan reilu seiska. meinas mennä paskat housuu. jani oli siin läheellä ja siltä kysymään kuulitko mitä pertsa sano ja paljon sulla on? jani sanoi kuulleensa ja arvio et itsellään olis reilu 2 kiloo. silloin vilahti joukkue kulta ensi kertaa mielessä, tai lähinnä sen menettäminen, minun takia. epäilen, etten ennen, enkä tämän jälkeen ole lyönyt 80cm jäähän niin montaa reikää kahteen ja puoleentuntiin ku silloin. joukkue kullan olisin saanut sillä puolellatoista kilollakin, kaverit veti kalaa sen verran riskisti. mutta henk.koht. sija 9, olis jäänyt saamatta.
11. joskus se vähintään kerta viikkoon on ollu, mutta nykyyään kerta kahteen viikkoon on läheempänä, jos otetaan koko vuoden keskiarvo.
12. kerran matikka pilkillä nukuin hetken.. mutta on se niin väsynyttä touhua, etten varmaan ole ainut tällä saralla:) nää uistelu lepäämis tarinat olis niin pitkiä, etten niitä ala puimaan tässä. mutta voihan halukkaat esim kokeilla nukkua kahvasta ohjattavan 3metrisen uistelu veneen puikoissa, selvinpäin.
13. perinteisellä, silleen hillitysti piilossa :)
14. vaaput ja morrit teen itse. pilkeissä tukeudun ihatsuun ja mikkolaan.
15. nyt et saa tähän ku 2.. sm-pillki pieksajärvi jussi rossi ja marko pollari.
16. eukon kantoa enkä hyttysen tapon MM-kisoja en ole kokeillut, mölkyssä on SM hopea,MM kulta, hopea ja pronssi :). sikäli hieno laji et väkeä on lähi vuosina enemmän kuin sm-pilkissä :)
17. 1.Lkv 2.Ylä-Keiteleen Koukku 3.Itä-Päijänteen Kalakaverit.
18. pera, marko ja yritän.
19. Noora Harju (saattaa käydä lukemassa näitä sivuja, pinnat himaa:):) 20. mies jonka päänahkaa en koskaan saanut. ennen ei kyenny, nyt jos kaikki menis nappii vois onnistua. mutta kun kaveria ei saa kisohin enää vetokoukullakaan. haaste lähtee siis sarmajooriselle!
Pitkä päätyyn
motteripeilanen
Konkarimode
 
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 16:53
Paikkakunta: Viiala

ViestiKirjoittaja motteripeilanen » To Syys 17, 2009 18:33

Ilmat viileni, niin otetaan eetteriin Tuomon kuuma haaste.

1. Kuka olet?
2. Ikä, siviilisääty,ammatti
3. Milloin ensikerran pilkillä?
4. Kenen kanssa ja missä?
5. Milloin aloitit kilpapilkinnän?
6. Kotijärvesi
7. Paras pilkkivesi
8. Ennätyskalasi?
9. Paras saavutuksesi?
10. Tavoitteesi kilpapilkissä?
11. Monta kalastuspäivää vuodessa?
12. Monta pilkkipäivää vuodessa?
13. Vedätkö pertsalla vai hartsalla(haarukointi)?
14. Valmistatko itse pilkkejä tjms.?
15. Tämän talven kolme halutuintasi päänahkaa?
16. Kauanko olet harrastanut taikurihommia?
17. Pieksamäen yleisen sarjan joukkueiden kolmen parhaan järjestys?
18. Kuka vie seuran pistekisan tänä vuonna?
19. Naisihanteesi?
20. Jos SM-pilkin rauhoitus olisi 1vrk, kevät kiireetön ja komia, niin
minkälaiset mahdollisuudet olisi nähdä Jorma täydessä taisteluva-
rustuksessa SM-pilkissä?
21. Kenet haluaisit seuraavaksi haastateltavaksi?


1. Jorma Saarinen
2. 48 vuotta, naimisissa, lihanleikkaaja / TUOMARI
3. Parikymppisenä vuosi-82
4. Oppimestarin Timo Hokkasen kanssa Ristiinassa joillain metsä-
lammilla.
5. Samanatalvena firmankisoilla (periaatteella voittajat muistetaan.)
Pieksäjärvi-83 on eka SM-pilkki.
6. Pihassamme sijaitseva hirvilampi (ehkä kuitenkin veskulla kun
kotona.)
7. Vanaja……vesku……päijänne…..suontee…kaikki mistä kalaa TULEE.
8. En ole ikinä satsannut laatuun vaan määrään.
9. SM-pilkki Parikkala hekilökohtainen- ja joukkuemestaruus.
10. Taisin saavuttaa ne.
11. Nykyään pikkasenvähemmän.
12. Silloin kun harrastin niin kaikki vapaapäivät ja keväisin pikkasen
illastakin.
13. Perinteisen miehiä.
14. Harrastuksen suola omatekoiset koneet.
15. Kilpailuviettiselle kelpaa kaikki.(Eikä oikeestaan yhtään sen vä-
hempää).
16. En vetele mitään hatusta vaan kaikki perustuu kovaan duuniin ja
voitonnälkään.
17. Eiköhän siellä tänätalvenakin samat joukkueet keiku käressä kun
aiemminkin.
18. Villiveikkaus että etevinkaveri.
19. Harmaanorjanhirvikoiranarttu Karpaasin Opri (meidän pihatar-
hassa).
20. Päätökset on tehty, mutta sen olen oppinut.
Älä koskaan sano en koskaan.
Luulen kuitenkin, että säännöt muuttuu ennen
kuin minä pyörrän päätökseni.
Siitä johtuen voidaan nukkua rauhassa.
21. En varmaan yllättänyt ketään valitessani seuraavaksi KAVERINI
ILMARI MÄKISEN.
Pitkä päätyyn
motteripeilanen
Konkarimode
 
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 16:53
Paikkakunta: Viiala

ViestiKirjoittaja motteripeilanen » Su Helmi 14, 2010 18:02

Seuraavaksi vastataan kovasti odotettuun Jorman haasteeseen:

1. Kuka olet?

Ilmari Mäkinen

2. Ikä, siviilisääty, ammatti

79v/Putkiasentaja, eläkeläinen, pitkä avioliitto

3. Milloin eka kerran pilkillä/kenen kanssa

1938 Viipurinlahti, ikää oli 7v. Isä oli todella kova kalamies, samoin kaikki viisi veljestä kalasti, joten kipinä perheen sisältä. Veljeksistä kolme on poistunut, Onni nuorimmaisena ja minä vielä jäljellä.

4. Milloin aloitit kilpapilkinnän?

1976 Loviisan SM-pilkeissä. Kuparisen jaskan kanssa oltiin samoilla +30 sijoilla ja palkinnoilla molemmat. En ollut tuolloin minkään seuran jäsen ja kuulattajakin muisti mainita "villeydestäni", koskaan sen jälkeen en ole kuullut kenestäkään puhuttavan että on villi kalamies. 1976 liityin sitten Lahden Kalaveikkoihin ja jäsen olen edelleen. 20 vuotta sitten kesti kilpaurani, joka loppui 1996. Olin muutes harmikseni vasta 45v, kun tajusin aloittaa kilpailemisen. Pari metsästysseuran pilkkiottelua Heinolan porukoita vastaan olin käynnyt ennen Loviisaa.

5. Kotijärvesi?

Päijänne. Siellä mökki missä kesäaikaan päivittäin ja talvellakin viikottain. Pari verkkoa siellä pyytämässä nytkin. Tänä talvena antanut matikkaa, haukia ja yhden 2kg taimenenkin. Tänä talvena en vielä matikkapilkille ole mennyt, mutta näinä hetkinä se aika rupeaa olemaan Päijäänteellä.

6. Paras pilkkivesi?

Lahden Vesijärvi ja Vanaja.

7. Ennätyskalasi?

12,5 kg Tenon Lohi. 9,7 kg meritaimen Loviisasta ja se taitaa olla edelleen suurin sieltä suunnalta. Tohon väliin mahtuu vielä muutama Lohi. Tosta Loviisan taimenesta vielä niin silloin oli mieletön sumu aamusta alkaen, kunnes päivemmällä ekan kerran aurinko pilkahti niin samalla silmänräpäyksellä se iski kiinni.

8. Paras saavutuksesi?

Kyllä se oli 1991 Pyhäsalmen SM-pilkki missä voittokalat haettiin 10km päästä ja ikää oli 60v tuolloin. Menomatka meni vielä uravalinnoiltaan pieleen, sillä valitsin uran joka vei pikkuhiljaa huonoon suuntaa siksi jouduin kilometritolkulla tarpomaan umpihankea auratun vaihtoehdon sijaan. Siinä ihan lopussa sain Aallon Timpan kiinni.

9. Miten yleisten kilpailujen osalistujamäärät muuttuivat urasi aikana?

Esimerkisi silloin 1976, olin just voittanut neljä kisaa perätysten, oli kisat missä palkinnoksi luvattiin väri TV mikäli 200 osanottajaa tulee. Kuusi vai neljäkö osanottajaa jäi vajaaksi, joten sain sitten mustavalkosen palkinnoksi. Eikös joskus seuranki yleisissä ollut 250 ja olihan sitten joitain isompiakin missä enempi sakkia. Siitä se on pikkuhiljaa tippunut.

10. Uskotko kilpapilkin harrastajamäärän vielä joskus palaavan entisiin lukemiin?

En usko paljoa nykyisistä luvuista nousevan. Nykyään on niin paljon helpompia harrastus muotoja tarjolla, tää kilpapilkki vaan on niin kovaa, jos tekee sitä tosissaan.

11. Montako kalastuspäivää vuodessa?

Joku 150-200 niitä suunilleen on. Kesällä enempi, verkkojen kanssa niitä tulee helposti. Tänä talvena pilkkinyt 7-8 kertaa, mutta keväällä sitten enempi. Päijännehän paksunlumen aikaan, niinkuin nytkin, aivan tukossa, mutta lumen vähennyttyä alkaa mökiltäkin kalaa tulemaan.

12. Onko kokemuksia haarukkavavasta?

Ei ole. Joskus aikoinaan ostin kaksi vapaa Huhtaniityltä, mutta siellä ne ovat varaston hyllyllä. En edes siimaa niihin laittanut.

13. Oletko aina onkinut omatekemillä pilkeillä?

Ekan SM:n voitin esimerkiksi Ihatsun Alpon pilkillä. Se oli hirmu hyvä pilkki. Siinä oli vajaa valu eli se ei ollut täyteinen. Siimalenkkiä kertaalleen siihen korjattiin, mutta sitten sen sisusta irtosi ja se alkoi helisemään eikä enään pelannut. Voitin sillä paljon kisoja, sen jälkeen pilkin omatekemilläni.

14. Mikä teki LKV:stä huippu joukkueen?

Meillä oli liikkuva töitä tekevä joukkue, taitoakin oli varmaan jonkinverran.
Suunniteltiin tekemisiämme, porukalla reenattiin ja juteltiin paljon asioista.
Työvoittoja ne kaikki oli. Ite annoin pojille ohjeeksi, että mikäli aloituspaikka pettää niin istuu vaikka pakilla sen 15min ja miettii rauhassa mitä tehdä. Jos sen pienen miettimisen sijaan alkaa juoksentelemaan ympäriinsä jonkun kädenheilautuksen perään niin useimmiten siinä vaan pilaa oman ja joukkueensa suorituksen.

15. Paljonko annat joukkuehengen pisteiksi (4-10)?

8 tai jopa 9, hyvää se kuitenkin kaiken aikaa oli ja siinä ei ollut moittimista.

16. Oliko yhtään järveä, jonka erityispiirteet opit poikkeuksellisen hyvin tai jolla menestyit muita järviä paremmin?

Iso Roine oli juuri sellainen. Siellähän käytiin niitä Nykypostin isoja kilpailuja. Sinne keksin, että pitää olla ketjupilkki ja takapainoinen sellainen. Uinniltaan sellainen mikä menee kylki edellä ales. Siellä just yhtenä vuotena Harjun jussi peesaili koko päivän, eikä sillä oikein kala syönnyt samaan tahtiin. Vetelin hankeapitkin reikää vaihtaessani pilkkiäni ja siihen väliin jussi syöksy nappaamaan siimasta pilkin kouraansa, tokas siihen vaan ettei enää yhtään ihmettele miksi hän ei saa kalaa. Jussi onki pitkällä tapsilla 2kg tuloksen ja itelläni voitto tulos oli 7kg samasta paikasta. Eikallekin yritin vinkata joukkuekisan takia ketjupilkistä, mutta ei eikka tapsistaan epäonnekseen luopunut. Isolta Roineelta tuli kaikenkaikkiaan muutama telkka ja perämoottoreitakin palkinnoiksi.

17. Vaikein pilkki järvi?

No pienituloksiset järvet(+-1,5kg) eivät olleet mieluisia. Pilkin niin ruovilla välineillä, että olisi tarvinnut kehitellä toisenlaiset vehkeet. Yleensä pärjäsin aina, kun menin ekakerran kokojärvelle. Kattelin maiseman mukaan kalapaikat, joka toimi. Joku siinä sitten oli, kun toisen kerran sitten samoille paikoille meni kisassa niin hyvin usein niiltä paikoilta ei kalaa löytynytkään.

18. Onko mitään määrää urasi palkinnoista?

Jaa-a, no kyllä niistä yksi rekkakuormallinen syntyisi. Paljon niitä olen myynnyt ja jonkin verran niitä perheeseen on jaettu. Perämoottorit, telkat ja videot niistä parhaimpia ovat olleet.

19. Kuinka pitkä harjoituskielto pitää olla?

Ennen riitti 2pv(pe,la) kielto niin miksei se riittäisi näillä nykyisillä osanottajamäärillä. Se ainakin tuntui mielekkäältä, silloin kerkes vähän huilia ja käydä jossain kalassakin eikä tarvinnut ajella edestakaisin.

20. Jososuisi kiireetön ja aurinkoinen kevät niin olisiko mahdollista nähdä Ilmari vielä kerran SM-pilkeissä?

Ei ole, ne ajat ovat ohitse. Pari vuotta useampikin kalakaveri soitteli perään kisoihin, viimeisimpänä Tonterin Matti. Yksissä seuran maratonkisoissa majalla 4-5v sitten kävin vielä kisamassa(15kg). Laaksosen Matti voitti sen kisan, kun sen vaimo (Toini) oli reenannu sille hyvän paikan;) Kerran sen -96 vuoden jälkeen kävin SM-pilkin reeneissä(se toka Lohjan SM) yhtenä päivänä Jorman ja Mannen kanssa reenailemassa pojille.

21. Kuinka kaukana kävitte muita, kun SM-kisoja?

Tampere-Saarijärvi-Joensuu-meri oli ne ääripäät, sellanen 100-150km oli normaali talven säde kotoa. Joensuun KimmelCuppiin mentiin usein niin, et Taavetissa käytiin menomatkalla kisat ja sitte matkalla yövyttiin ennen Joensuuta.

22. Mitä vaaditaan hyvältä kilpapilkkijältä?

Kilpailuvietti ja kunto tärkeimmät. Kehitystä tulee jos tullakseen, eihän jokaisesta tule hyvää 100m juoksijaakaan vaikka kuinka reenaisi. Toiset hoksaa ne tärkeimmät ajatukset ja toiset taasen eivät.

23. Oletko kokenut koukun väreistä hyötyä ennen/nyt?

Niillä on ratkaiseva merkitys. Jälkeenpäin vähän ihmettelenkin, miten yllättävän vähän niitä kilpaurani aikana käytinkään. Joskus tosi harvoin kisasin nappulalla, mutta useimmiten en paljon värejä morreissa käyttänyt. Silloin ku liityin seuraan niin Reinikan enska oli eka joka teki itse värikoukkuja. Enska käytti hyvin tummia värejä, ei esimerkiksi oranssia ollenkaan. Salajärvellä enska ainakin voitti värikoukulla.
Myöhemmällä iällä olen kerennyt mökillä ajan kanssa tutustumaan värien maailmaan. Näistä minun testeistä on käyty kiivastakin keskustelua tasokahvilassa mm. Kastemäen Reijon kanssa, sillä retsi vaittää, että on olemassa tieteellistä aineistoa ettei värit erotu yli 10m vedessä. Minun liikkuva testilaboratoorioni on kyllä toista mieltä, sillä nappuloilla on eroa kun yöllä ja päivällä. Jopa 15m vedessä syönti on aivan eri erilaisten nappuloiden kesken. Päijänteen ahvenet tykkäävät kovasti sinisestä fosforista(morrissa), joten fosforillakin saadaan tehoja. Tuo sininen pelasi silikonipötkönä aivan mielettömän hyvin silloin Lohjan jälkimmäisen SM:n reeneissä, kun silloin minulla oli aikaa noita värejä sielläkin kokeilla poikien ettiessä kaloja. Sen kun laittoi koukkuun niin syönti muuttui aivan hulluksi. Jormahan ei tätä uskonut vaan luotti omiin, mutta velimies Onni sillä pilkki neljänneksi itse kisassa.

24. Päijänteen suosikkivälineesi?

6-8cm naru, morri tai iso nappulapilkki.

25. Oletko kisannut Oulussa?

En, sinne ei ole vinkkejä. Kerran käytiin Saarisen Ollin ja Jussin kanssa Porissa, mutta sielläkin oli vaikeaa.

26. Entä Kotkan Äijänniemi?

En.

27. Vinkit Ouluun ja Kotkaan.

Päijänteellä ainakin kalat hyvin matalassa, joten lähtisin noistakin paikoista hakemaan kalaa matalasta. Päijänteen verkkomiehethän juttelevat justiinsa et verkkoja turha laittaa rannasta 50 kauemmaksi, isommatkin seilaavat jonkun syyn takia matalassa. Paijänteen paras syvyys on ollut tähänkin aikaan jo 6-7 metrissä ja jopa matalammassa, joka on normaalia vuodenaikaa nähden paljon matalammassa.

28. Kenet haluat seuraavaksi haastatteluun?

Peltosen eikan
Pitkä päätyyn
motteripeilanen
Konkarimode
 
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 16:53
Paikkakunta: Viiala


Paluu Yleistä kalastuksesta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron